När det är dags för badrumsrenovering

Är det dags att renovera om badrum? Det är en mycket populär sak; att renovera badrum så att det får fina och fräscha ytor. Det är ju mycket vatten som man hanterar i badrum. Särskilt så är det om det är en stor familj som använder badrummet varje dag. Då slits allt porslin och kaklet och klinkern ut snabbt. Beroende på vilken kvalitet som du väljer på badrumsmaterialet, kommer det att kosta, mellan 1.500-10.000 kronor per kvadratmeter. Ska du dessutom lägga resurserna på att anlita hantverkare som kommer och gör själva renoveringsjobbet bör du lägga på mellan 1.000-2.500 kronor per kvadratmeter.

Billigast är att renovera själv

Allra billigast är det ju att renovera på egen hand. Då är det bara din egen tid som det kommer att kosta dig. Så nrä du väljer ett företag med hantverkare som kommer och renoverar ditt badrum, bör du inte stirra dig blind på priset på hantverkarna. Däremot bör alla, enligt vår mening, vara mer intresserade av kvaliteten på arbetet som hantverkarna utför. Är det tillräckligt kompetenta och utbildade hantverkare, kommer de att utföra ett utmärkt arbete. Det hjälper ju inte att materialet har hög kvalitet, om själva arbetet är dåligt utfört.

Så hittar du rätt hantverkare

Känner du inte till något företag som tar på sig att renovera badrum, bör du googla "badrumsrenovering Stockholm" så att du får förslag på några som arbetar med alla slags arbeten med badrum i Stockholm. När du väl har fått korn på några hantverkare som du kan ta kontakt med kan du fråga om både offert och referenser. Det är väldigt viktigt att läsa referenser och helst så många omdömen som du bara kan få tag i. Är du riktigt noggrann bör du kontrolelra med Allmänna reklamationsnämnden om det finns återkommande reklamationer på det företag som du funderar på att anlita. Finns det det, tyder det på att företaget inte bryr sig om deras kunder blir nöjda eller inte med deras jobb, och en sådan hantverkare vill du troligen inte anlita. Här listar vi några tecken som visar på en duktig hantverkare.

  1. Nöjd-kund-garanti – det är som sagt viktigt att man som kund bklir nöjd med hantverkarens arbete och att de inte slutar jobbet med badrummet innan man som kund är nöjd med deras arbete.
  2. Ansvarsförsäkring – ett företag borde alltid räkna med att det kan hända olyckor och skulle det hända något ska företaget själv bekosta det. Det ska inte läggas på kunden.
  3. Utbildad och certifierade hantverkare – det borde vara en självklarthet, men är inte det, att hantverkarna är utbildade. Sedan bör man kontrollera att de har giltiga certifikat och är medlemmar av Byggkeramikrådet, vilket visar att de kan kalka och lägga klinker på rätta sättet.
11 dec 2018